Het Paleis op de Dam, ofwel het Koninklijk Paleis Amsterdam, gaf ons de opdracht een nieuwe huisstijl te ontwikkelen.
Iedereen kent het iconische gebouw op de dam, het meesterwerk van de Gouden Eeuw, maar veel mensen weten niet dat het ’t grootste deel van het jaar opengesteld is voor publiek. Binnen zijn de pronkzalen te zien van het oude stadhuis, van Lodewijk Napoleon die het omgetoverd heeft tot een paleis in de empire-stijl, wisselende tentoonstellingen, en natuurlijk het hedendaagse gebruik door Koning Willem-Alexander als ontvangstpaleis. ‘OPEN’ was onze briefing.
We hebben een lettertype en huisstijl ontwikkeld. In goud en koningsblauw. Een icoon van het gebouw, in dezelfde stijl als de letters. De letters en het paleis-icoon zijn open en zitten vol details als je het logo groot bekijkt, maar van afstand heeft het logo een strakke uitstraling.
Enveloppen met blauwe binnendruk en een gouden preeg.
Blauwe notitieboekjes
En een aantal patronen die binnen de huisstijl als elementen ingezet kunnen worden.