Toen Tarik een tijdje geleden bij mij kwam met de vraag een eindpublicatie te maken voor een groep jongeren, had ik nog geen idee hoe leuk en goed Creative Urbans is. Creative Urbans is een project met jongeren uit achterstandswijken. Dit jaar hebben ze een buurt in Slotervaart onder de loep genomen en daar al hun architectonische, stedenbouwkundige en landschapsarchitectonische vaardigheden op los gelaten.
Het creative urbans-logo is een driedimensionaal blok geworden, met schuine letters. Het boekje wilde ik ook een gekke, vreemd aanvoelende driedimensionaliteit meegeven. Zodat het niet een plat boek zou zijn, maar ruimtelijker, passend bij het project.
Het boek is in 2 fluorkleuren gedrukt. Het heeft een schuin gesneden boven- en onderkant. Hierdoor lijkt het naar je toe te komen (of verder van je af lijkt) als je het open hebt. In het boek gebruik ik die schuine hoek overal, terwijl de tekst recht staat. In de boekenkast komt het zo een stukje naar voren.
Ook in 2009 en 2010 hebben we een schuine eindpublicatie mogen maken voor Creative Urbans.