meer ‘alles’
Waarom mag dit?
24-02-09   door Ruben   21 reacties   stuur door

Nietsvermoedend stapte ik net de tram uit op het Rembrandtplein.
Het mega-tvscherm negerend liep ik naar rechts en zag dit:

kill zone, playstation 3, altered
 

Nee, niet echt natuurlijk. Dat hierboven is de door mij veranderde versie.
Maar wat er wél hing was dit:

kill zone, playstation 3, original

Maar waarom mag dit? Er kijken kinderen naar, er is veel internationaal publiek op het Rembrandtplein, dus ook veel kinderen die het kunnen lezen. Maar los daarvan: KILL ZONE? Dat hoort toch thuis in een 18+ sectie van winkel waar ik liever niet kom? Als er CHILD ABUSE of, toch een stuk milder als je bedenkt wat het is FIST FUCK had gestaan, had het dan ook gemogen?

Ik vind dat dit de discussie over kwetsende en aanstootgevende seksueel getinte reclameuitingen wel in perpectief trekt. Ik bedoel: wat is er mis met seks, mooie vrouwen, of zelfs (met instemming van beide partijen) fistfucken? Niks in vergelijking met moordtaferelen wat mij betreft.

reacties op 'Waarom mag dit?'

jorisHeftig zeg, wat een enorm ding. Gaat wel te ver vind ik ook... Belachelijk24-02-2009
hallie lamaraar dat dat zomaar mag idd. maar als je kijkt hoe bv de kijkwijzer wordt gehandhaafd ( http://tinyurl.com/aq6akk )verbaast het me nix.24-02-2009
MarcoHet is inderdaad erg heftig. Dan liever die dame van de ondergoedreclame in 6x4m. Maar goed, bloot schijnt meer weerstand op te wekken dan geweld...24-02-2009
je broertjeTsja, ambtenaren, verwerpelijk volk.24-02-2009
vosHet mag helaas geen verrassing heten dat de gansche stad bij opbod is verkocht aan de hoogstbiedende adverteerder. En of U Uw kind
eren daar buiten wilt houden aub.
24-02-2009
Niels ’t HooftWellicht interessant ter nuancering: 'killzone' is legerterminologie voor een plek op een slagveld waar veel doden zijn gevallen. In dit spel vechten ook alleen soldaten tegen soldaten. Dat mag je geloof ik niet 'moorden' noemen.

Zou je ook zo reageren op een filmposter van laten we zeggen 'War of the Worlds', waar verder geen expliciet geweld op te zien is?
26-02-2009
RuSt@Niels Dank voor je reactie! De leger-betekenis van 'kill zone' kende ik niet en ik ga ervan uit dat het gros van de mensen die ook niet kent.
'War of the Worlds' tsja, nee, daar zou ik niet zo op reageren. Het is niet expliciet, niet zo in-your-face dreigend als dit voorbeeld. 'Kill Zone' op zo'n baken, aan een plein is zo direct. Bij 'War of the Worlds' weet ik meteen dat het een titel is. Maar het verschil is gevoelig inderdaad. Je kunt niet zomaar alles gaan verbieden, zou ik ook zeker niet voor zijn.
27-02-2009
Sjoerd TuinemaIk zie niet hoe de 'War of the worlds'-poster minder expliciet geweld propagandeert dan de Killzone-poster. Het 'geweld'-onderdeel zit 'em beide in de tekst. Verder maakt het denk ik weinig uit of de kijker er snel uit haalt of het om een titel van een (cultuur)product gaat, het blijft dezelfde poster..

(Tip: meestal heeft de titel de grootste letters)
27-02-2009
VincentDe kinderen waarvan je denkt dat dit aanstootgevend op hun is, weten dat het een game betreft. En ze weten ook wel het verschil tussen een game en realiteit, waar ouderen vaak anders over denken. Die zien het op TV en denken gelijk dat kinderen het na gaan doen (wat net zo goed met films of wat dan ook kan). Games worden vaak onnodig negatief in het daglicht gezet en juist gebruikt als smoes voor slechte daden, in plaats van dat het de echte aanleiding voor een slechte daad was.
En als ik eerlijk mag zijn, vind ik deze poster ook niet schokkend. Geen bloed of geweld te zien, hoogstens het woord 'Hell', of de tekst 'Your Hell'. Maar moeten we dat nou ineens als taboe gaan zien? Las gister een item over GodHatesFags en het duivelse land dat Nederland schijnt te zijn. Dat de oorlogen een straf zijn. Als je kijkt naar het nieuws, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, dan zie je veel meer schokkende dingen en dat betreft wel de werkelijkheid.
Daarnaast blijft er een verschil tussen een game, of film, en de realiteit. Denk je nou echt dat wanneer men een schietspel speelt, men graag in het echt wilt moorden? Nee, games en met name geweld in games, blijft jammer genoeg nog een lange discussie, omdat er altijd wel wisselende gedachten over zullen blijven.
27-02-2009
Robert HoogendoornPersoonlijk vind ik het opvallend dat mensen snel met een vingertje wijzen naar videogames. De poster is ietwat dreigend, daar kan ik inkomen. Maar wat ik niet snap is dat een poster rond Killzone 2 vanwege de naam gelijk wordt getrokken met fistfucken en kindermisbruik.

Het probleem ligt volgens de mensen hierboven kennelijk vooral in de naam van het spel en niet zo zeer in de afbeelding. Killzone. Hmm ja, kill betekent moord. Maar moeten we dan ook gezegdes en uitdrukkingen vermijden in de publieke sector? 'Ergens een moord voor doen', 'moord en brand schreeuwen' etc. Ik ben niet van mening dat je iets vanwege een woord moet gaan verbieden, maar het ligt vooral in de connotatie van het woord.

De betekenis van Killzone is reeds uitgelegd door Niels. Persoonlijk vind ik deze reclame erg netjes, want hoe zou deze gigantische posters overkomen op het moment dat je niet dit dreigende gezicht maar juist een kerel met een geweer in zijn hand in het rond zag schieten. Dan is er een directe link tussen Killzone en het omleggen van personages. Dan snap ik de ophef, en diezelfde ophef gaat op dit moment geheel langs mij heen.

Al valt er op de esthetiek (het is wel HEEL erg opvallend) wel iets aan te merken. ;)
27-02-2009
RuStLaten we het dan lostrekken van kinderen (dat wordt een welles-nietes-discussie): ik vind het schokkend om het Rembrandtplein als 'kill zone' bestempeld te zien worden. Een kleine poster, okee. Maar zo megagroot en bepalend voor de toeristische trekpleister die het plein is vind ik echt niet kunnen. Stel je voor dat op trafalgar square in Londen dit aan 1 van de gevels zou hangen. Zou echt niet gebeuren.27-02-2009
RuStOverigens vind ik mensen doodmaken, of het nou oorlog is of niet, toch altijd het ergst wat er is. En daar wordt veel te snel overheen gestapt, te normaal gemaakt.27-02-2009
10eIk vind vooral het formaat storend. Je ziet het hele Rembrandtplein niet meer terug door die lappen posters en dat enorme knipperende scherm. Maar ja, misschien word ik wel gewoon oud.27-02-2009
Sjoerd TuinemaOf de daad van het doodmaken van mensen verwerpelijk is, lijkt me niet de discussie. Het gaat er om of je dit als thematiek voor een cultuurproduct zou moeten willen aanmoedigen, wat dat betreft wordt er met twee maten gemeten. Boeken over oorlog zijn prima, maar games (zelfs over een futuristische oorlog) lijken een brug te ver.

Verder vind ook ik de soort van advertising voor het Rembrandt-plein smakeloos. Anderszijds geeft het wel aan dat Amsterdam een tolerante stad is; zo wordt het beeld voor de toerist ook nog waargemaakt.
27-02-2009
RuStLaten we het even niet over games zelf hebben. Mijn ergernis was er al voordat ik wist dat het een game was. Ik ben het deels eens met jullie dat games vaak zondebok zijn, maar daar gaat het hier niet over.27-02-2009
vos@RuSt Rembrandtplein is sowieso al een kill-zone' van 'Den Goeden Smaak'. kan een blind paard geen schade meer aanrichten. En sinds wanneer ben jij zo begaan met het door jou genoemde toeristisch-trekpleister-karakter hiervan?27-02-2009
rust@vos sinds ze dat afzichtelijke scherm daar opgehangen hebben. Het kan echt een prachtig plein zijn. Serieus. En ik zou graag willen dat je een blind paard regelt, die kan de boel een beetje opschonen wellicht daar ;-)27-02-2009
JohanEen mooi voorbeeld van afstomping. Reclame uitingen moeten steeds harder en schokkender worden om de jeugd te bereiken.

Ik ben er niet echt blij mee. (mompelt iets van tegen windmolens vechten)
27-02-2009
VincentMja, men wordt blind voor reclame. Een persoon moet een reclame veel meer zien, voordat deze een effectief is als vroeger. En omdat je de reclame meer moet zien, krijg je meer reclames. Zie je ook weer meer andere reclames, ga je ze meer ontwijken, waardoor ze nog minder effectief worden. Zo proberen ze weer op nieuwe manieren reclame te maken en dat wordt alsmaar erger.
Nog even en je krijgt een chip in je ogen, waarbij je constant reclames voorgeschoteld krijgt die je niet kunt ontwijken. Het is een trend waar de media ons in pusht, alles moet groter, heviger en meer.
27-02-2009
EllenWe gaan denk ik de Amerikaanse kant op: van één tepel raakt iedereen in paniek maar geweld is okee. Ik zie het liever omgekeerd!27-02-2009
Op zoek naar kalmteHet is inderdaad vreemd om in het openbaar of op TV zomaar geconfronteerd te worden met geweld.
Maar ik vraag me ook af of sommige oudere toeristen die in de oorlog gevochten hebben van deze grote reclame-uiting een trauma zouden kunnen krijgen.
@ Rust: Misschien iets om voor te leggen aan de reclame code commissie ofzo.
Iets wat ik overwoog met de reclame van Ninja Gaiden 2 met afgehakte hoofden (in tijden dat Fitna net uit was/is) en ik me wilde vermaken met Comedy Central voor een lach, niet een onthoofding.
28-02-2009