meer ‘alles’
howowroboh
15-06-07   door Ruben   3 reacties   stuur door

Een stukje vanaf de Nieuwe Herengracht, langs de stopera, over de brug naar de Groenburgwal en terug. Totaal 10 minuten. Oogst: howowroboh. Overal waar ik kijk zie ik letters, bij deze tocht heb ik alleen de metale putachtigen gefotografeerd maar er waren er meer die er naar smachtten gevonden te worden. De ene is nog mooier dan de andere. Sommige staan er bedoeld (zoals de W hieronder) maar de meeste zijn er gewoon omdat hun vorm nog meer functies blijkt te hebben dan een klankteken.


(klik voor groter)  Ik ben beter met letters dan met woorden, dus was 'howowroboh' het enige wat ik ervan kon maken, iemand betere suggesties?

Bij het fotograferen hoor ik een vader tegen zijn kinderen zeggen: "Kijk jongens, die fotografeert een put!". Maar ik fotografeerde helemaal geen put, ik fotografeerde een W. Buiten dat weten die kinderen dat al lang, want ook ik leerde in Sesamstraat de zoektocht naar letters. "Vandaag gaan we op zoek naar de Bûh, de letter Bûh, zien jullie de Bûh?.

Maar goed, nu mijn vraag: heeft iedereen die met letters te maken heeft dit? En ziet een bollenboer overal bollen? Vriendin A. doet toneel en ziet overal drama zegt ze, dus dat klopt dan weer wel. Maar geldt dit voor andere vakfetisjisten ook, of moet het persé een beeldend beroep zijn?

reacties op 'howowroboh'

TamaraEh ja, ik ben juf en zie in iedere baksteen wel een leuk lesonderwerp..30-08-2007
pollyOpeens weet ik het weer Ruben, dat verschijnsel heet het ledepop - effect. Het voorbeeld dat meestal gebruikt wordt is dat zwangere vrouwen, buitenlopend, opeens overal zwangere vrouwen zien lopen. In de mannenwereld gebruiken ze dan het voorbeeld van de man die een nieuwe donkergroene auto heeft gekocht, en de hele dag speurt of hij vooral geen donkergroene auto's ziet,omdat hij denkt dat hij de enige is die zo'n beauty net heeft aangeschaft en daar dus volstrekt uniek mee is. En wat blijkt? Alle auto's zijn dan dagenlang donkergroen. Alleen "onze trotse autobezitter" doet net of hij ze niet ziet.
Het fenomeen zit in de psychologische hoek en wordt o.a. in de marketingcommunicatiewereld gebruikt om nieuwe produkten een trendsetting boost te geven. Hoe sneller je erin slaagt het produkt bij die mensen te laten komen die in hun referentiegroep zien dat anderen het produkt ook hebben, hoe sneller het effect bereikt is dat de aanschaf door grotere groepen gaat plaatsvinden.

Ik deel jouw letterliefde van voor tot achter en van boven tot onder en kan je vertellen dat ik werkelijk tot over mijn oren een letter of letterbeeld kan liefhebben en dat ook het liefst koester, lijfelijk. Er over wrijven, het materiaal aanraken, strelen, de al dan niet scherpe kantjes voelen of juist de bijzondere rondingen. Het is een van mijn eigenaardigheden waar vrienden, en partners mij dikwijls wat meewarig bij aankijken. De enigen die deze handelwijze onvoorwaardelijk begrijpen en daarin meedoen zijn mijn kleinkinderen.
21-02-2008
sqwow hihih hele vrzameling heb ik ... leukdi, je brengt het zo grappig overop deze manier :)014-04-2009